۱۳۸۷/۹/۱

گسترش یک آیین ایرانی در اروپا



قابل توجه دوستداران شناخت آیین مهر
به کوشش مترجم توانا آقای نادر قلی درخشانی جدیدا کتاب محققانه "گسترش آیین مهردر امپراطوری روم" نوشته دکتر المارشورتهایم ترجمه و بنام "گسترش یک آیین ایرانی در اروپا"توسط انتشارات ثالث منتشر گردیده است .
پرفسور شورتهایم متولد 1943 در آلمان است وی در 1965 به مدت سه ماه در کاوش های منطقه ارزمیا در ترکیه شخصا حضور داشته و توسط پرفسور دورنر تحقیقات گسترده ای در اثار مهری آن منطقه انجام داده است .
او در 1970 نخستین پژوهش پیکره شناسی خود را پیرامون بقایای معابد مهری منطقه کماژن و بیتینه منتشر نمود . سال 1973 به درجه دکترا نایل امد.در 1975 کاوشگری مهرابه شهر ریگل در کایزر اشتول را به انجام رساند که خلاصه این تحقیقات را در کتاب فوق میتوان مشاهده کرد .میان سالهای 1976 تا 1984 سفرهای علمی بسیاری به کشور ترکیه داشته است . ایشان در سال 1983 به درجه پرفسوری رسیده و هم اکنون نشریات تخصصی را سرپرستی و مدیریت میکنند .
کتاب مذکور 300 صفحه متن و دارای بیش از 80 مورد عکسهای متعدد و عموما" جدید میباشد .
انتهای کتاب نیز 4 مقاله مرتبط با آیین مهر نوشته محققان ایرانی آقایان منوچهر جمالی وهمایونفرخ و ابوالقاسم پرتو و خانم اکرم میرافشاری به انتخاب مترجم محترم اضافه گردیده است که از حسن انتخاب ایشان بایست تقدیر نمود.